مـــاراغــــا آذربایجانین پارلاق اؤلدوزو

ّبؤ وبلاگدا ماراغا و آذربایجان حاقیندا بیلگیلر بولا بیلیر سینیز

مـــاراغــــا آذربایجانین پارلاق اؤلدوزو

ّبؤ وبلاگدا ماراغا و آذربایجان حاقیندا بیلگیلر بولا بیلیر سینیز

جمعیت ترکان ایران چقدر است؟

جمعیت ترکان ایران چقدر است؟
بر اساس اطلاعات منبع زبان شناسی SIL  ترکیب جمعیتی ایران در سال 1998 به صورت زیر بوده است:
جمعیت کل ایران بر اساس آمار دولتی 65,758,000
متکلمین زبان ترکی آذربایجانی23,500,000
قشقاییها (ترکی آذربایجانی)1,500,000
متکلمین ترکی خراسانی ( نزدیک به ترکی آذربایجانی)400,000
متکلمین زبان ترکی ترکمنی 2,000,000

متکلمین زبان فارسی* 22,000,000
متکلمین زبان لری* 4,280,000
متکلمین زبان کردی و کرمانجی* 3,450,000
متکلمین زبان گیلکی* 3,265,000
متکلمین زبان مازندرانی* 3,265,000
متکلمین زبان عربی 1,400,000
متکلمین زبان بلوچی* 856,000
متکلمین زبان تالشی و تاکستانی* 332,000
متکلمین زبان ارمنی 170,800
بقیه زبانها 700,000
متاسفانه تاکنون سرشماری رسمی و درستی برای تعیین ترکیب جمعیتی ایران صورت نگرفته و آمارهای موجود اکثراً مغرضانه و در جهت کم نشان دادن جمعیت ملتهای غیر فارس در ایران بوده است. بر اساس آمار تقریبی فوق جمعیت ترکان آذربایجانی بدون در نظر گرفتن ترکان ترکمنی 25،400،000 نفر (62/38% جمعیت ایران) بوده واکثریت نسبی این کشور را تشکیل می دهند که این رقم را تا 30 میلیون نفر نیز تخمین زده اند. جمعیت فارس زبانها نیز 22 میلیون نفر می باشد. بر اساس این آمار جمعیت ترکهای ایران حدود27،400،000 نفر می باشد و کل متکلمین زبانهای خانواده ایرانی (نه لهجه ها یا گویشهای فارسی! که با علامت * مشخص شده است) 37،500،000 می باشد. پس ایران نه فقط سرزمین ملت فارس بلکه سرزمین ملتهای مختلف ترک و کرد و عرب وفارس و بلوچ و عرب و … است. لازم به ذکر است که حدود 8 میلیون ترک آذربایجانی در جمهوری آذربایجان، بیش از 500،000 نفر در ترکیه وحدود یک میلیون نفر در عراق (عمدتا شهر کرکوک و اطراف آن) زندگی می کنند. ترکان آذربایجانی در شهرهای مختلف ایران و به خصوص استانهای آذربایجانشرقی ، آذربایجانغربی، اردبیل، زنجان، همدان، قزوین، تهران و مرکزی و بخشهائى از استانهاى گیلان، کردستان و کرمانشاهان زندگی می کنند. بخش عمده ملت ترک در جنوب ایران دراستانهاى فارس، اصفهان، بوشهر، کرمان، چهار محال و بختیارى و استانهاى مجاور و عمده ملت ترک در شمال شرق ایران در استانهاى خراسان شمالى، خراسان رضوى، گلستان و مازندران ساکنند. بعد نیست بدانیم که کشور ایران از بابت جمعیت ترکها بعد از ترکیه در رتبه دوم قرار دارد و تهران نیز بعد از استانبول دومین شهری است که بیشترین جمعیت ترک را در خود جای داده است.
تاریخ ترکان آذربایجان و ایران
دو دیدگاه عمده در مورد تاریخ ترکان ایران وجود دارد که اصولاً با هم تناقضی نیز ندارند:
نظریه اول : سرزمین اصلی ترکان آسیای میانه مناطق بین کوههای اورال و آلتای بوده است که اولین مهاجرت ترکها به آذربایجان در قرن هفتم قبل از میلاد همراه با اقوام ایسکیت- سکاها صورت گرفت. مهاجرتهای بعدی در قرنهای چهارم و پنجم میلادی با آمدن هونها اتفاق افتاده است. ترکان قدیم بلغار، خزر، آغاجری ، کنگر، بارسیل، آوار و سابیرها که بعضی به اروپای شرقی هم مهاجرت کرده اند، به آذربایجان آمده و در اینجا سکونت نمودند. در زمان انوشیروان (که خود از طرف مادرى فرزند شاهزاده آغ هونها-هپتالیتهاى زرد پوست بود نیز عده ای از اقوام ترک در آذربایجان اسکان داده شدند. از قرن هفتم میلادی عده ای از قبایل اوْغوُز ابتدا به خراسان و از آنجا به آذربایجان کوچ کردند. در قرن دهم میلادی عده ای از ترکان خزر بعد از مغلوب شدن به روسهای کیف به آذربایجان آمدند. از اواخر قرن نهم میلادی به بعد از آسیای میانه قبایل پچه- نک، اوغوز و قبچاق ازمسیر شمال دریای خزر به غرب کوچ کردند و عده ای از آنها هم به آذربایجان آمدند. مهاجرت انبوه ترکان به ایران ، خصوصاً به آذربایجان در زمان سلاجقه انجام گرفت. با حمله مغولها نیز تعدادی از اقوام ترک به صورت قسمتی از سپاهیان مغول به ایران مهاجرت کردند.
نظریه دوم  : بر اساس این نظریه ترکان در ایران تاریخی هفت هزار ساله دارند و زبان ترکی از نظر زبان شناسی ادامه زبانهای مادر سومری و ایلامی است. زبانهای ایلامی و سومری همانند زبانهای ترکی جزء زبانهای التصاقی است ( در این مورد توضیح داده خواهد شد) و بین زبانهای سومری –ایلامی و ترکی اشتراکات لغوی نیز وجود دارد. تمدن ایلام در جنوب غرب ایران که با تهاجم هخامنشیان به ایران برچیده شد یکی از متمدن ترین تمدن های ایران از 3000 سال قبل از میلاد بوده است. حکومت هخامنشیان نیز برروی ویرانه های این تمدن نهاده شد و حتی دربار هخامنشی که در ابتدا از خود خط و نوشتاری نداشت از خط و زبان ایلامی استفاده می کرد. سومریها نیز از 5000 سال قبل از میلاد تا سال2000 قبل از میلاد که توسط آشوریها و بابلیها نابود شدند شاید اولین تمدن دنیا را در بین النهرین در عراق فعلی تاسیس کرده بودند. سومریها اولین مبدعین خط و قانون محسوب می شوند. بر اساس این نظریه ریشه ترکان ایران را می توان در عبور اقوام سومری و ایلامی ازمنطقه آذربایجان و سکونت احتمالی در این منطقه و دیگر مناطق ایران و سکونت دیگر اقوام التصاقی زبان (غیرهند و ایرانى زبان) نظیر هوریها ، آراتتاها، کاسسی ها ، قوتتی ها، لولوبی ها ، اورارتو ها، ایشغوزها ، ماننا ها‌، گیلزان ها و کاسپی ها در منطقه آذربایجان و ایران جست.
البته احتمال اینکه فقط مهاجرتهای مؤخر طبق نظریه اول از ناحیه آسیای میانه به ناحیه آبادتر و احتمالا پرجمعیت تر آذربایجان موفق به تغییر بافت منطقه آذربایجان شده باشد، کم بوده و ترکیبی از هردو نظریه محتمل تر است. یعنی اجداد ترکان اولین مهاجرین یا اولین ساکنین منطقه بودند که با آمدن دیگر اقوام ترک ، زبان و فرهنگ آنها تکوین یافته است.
نظرات 14 + ارسال نظر
میلاد بهرامی دوشنبه 6 اردیبهشت 1389 ساعت 14:10

سلام دوست عزیز
وبلاگی زیبایی دارید . اگر مایلید برای خود سایت شخصی داشته باشید با تمامی امکانات با یک دامنه آزاد ، شخصی و سرعتی بسیار مناسب و قالب دلخواهتان ، با ما تماس بگیرید. فقط با قیمت 50 هزار تومان.
گروه نرم افزاری کامیار – میلاد بهرامی 09195156530
امکانات سایت شما:
1- ساخت منو و زیر منو های دلخواه به صورت نامحدود
2- اضافه و مدیریت مطالب و محتوای سایت و همچنین موضوعات و بخشها
3- قرار دادن تبلیغات در سایت بصورت نامحدود و تعیین زمان و تعداد کلیک
4- قرار دادن نامحدود رای گیری و نظرسنجی در سایت
5- عضویت در سایت و تعیین سطح دسترسی کاربران شما
6- ساخت نامحدود فرمهای تماس ، ثبت نام و هرآنچه که شما برای ثبت کاربران نیاز دارید
7- مدیریت قالب ها و اضافه نمودن قالب جدید
8- مدیریت کاربران
9- ارتباط متنی ، صوتی و تصویری با کاربران بصورت زنده و آفلاین
10- تعیین و قرار دادن زبان و زبان های مختلف در سایت
11- قرار دادن جستجو در سایت
12- ساخت نامحدود گالری عکس های شما با افکت های زیبا و امکان اسلایدشو
و امکانات فراوان دیگر

سهند چهارشنبه 8 اردیبهشت 1389 ساعت 08:53 http://www.sahandmeragi.blogfa.com

salamlar kishi yorulmiyasan tanri sani kurusun ve bize chox gormasin
gozal webin var saq olasan
yashasin azarbaycan yashasin turk dunyasi

سلام اولسوم سانا عزیز گاردیشیم

منت دارام . جینه بی وبه باش وور .

ساغ اول.

فرید معرفت یکشنبه 12 اردیبهشت 1389 ساعت 23:50

سلام داداش ساخولسون انا دیلیمز باشمزی اوجاتمسون سنی همشه وار اولاسان
ساغ و سلامت یاشا گوله گوله!!!

قوربانام سنه داداش .

جینه بیزیم بو وبلاگا باش وور.

مین یاشا داداش

[ بدون نام ] شنبه 6 فروردین 1390 ساعت 16:52

خودت آذری هستی به دروغ آمار آذری هارازیادترازخدوجود اعلام کردی ؟!خالی بند

عیسی سه‌شنبه 17 خرداد 1390 ساعت 01:56

جوابلاریزا دیقت ادین
گارداشلار!جینه!بی!سانا!

غارتگری فارس ها (آریایی ها) شنبه 11 تیر 1390 ساعت 02:39

فارس سگ، بیش از این پارس نکن!
مرگ بر پان فارسیسم و مرگ بر پان آریاییسم!
ما ترک هستیم (ترک آذربایجانی) و کلمات جعلی آذری یا ترک آذری را در مورد ما به کار نبرید که رضا شاه ملعون (ضد ترک و پان فارس و پان آریایی شدید) با همکاری کسروی لعنت الله علیه این مسائل پوچ و بی پایه و اساس را پیش کشید.
تاوا، قازان، قابلاما***فاسلارا بل باغلاما (هیچ گاه به فارس ها، تکیه مکن!)
نیر، نمین، آستارا***تورکون سیکی فاسلارا (کیر ترک ها به فارس ها!)
تبریز، مرند، آستارا***بیز هارا، فاسلار هارا (ما کجا و فارس ها کجا!)
فارس ددغین بی غیرت، آدی دونیاده دولوپ***ای تورکوموز دور ایاغه، بواخت اولوپ
ای ترک قهرمان، بپا خیز که نام فارس بی غیرت (بی ناموس و بی حیثیت و بی ریشه و بی اصل و نسب، خلاصه فارس سگ یا فارس پدر سگ) در سراسر دنیا پیچیده و دیر شده است!
بر کون همه فارس جهان، کیر تراختور***هرکس بخورد، حق تراختور***بدان که شبی خوابیده تا به سحر، زیر تراختور
چرا مجتبی شریفی را از ریاست کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران بیرون کردند؟ چون رای به تخلف بازیکنان تیم صبای قم در دیدار با تراکتورسازی آذربایجان داده بود و گفته بود که اشتباهات داوری این دیدار قابل اغماض نبوده و نتیجه بازی را از باخت به برد به سود تیم صبای قم تغییر داده و بازی باید در ورزشگاه یادگار امام کلانشهر تبریز تکرار گردد. چون فدراسیونی ها و... می دانستند که اگر بازی تکرار شود و تراکتور می برد و احتمال آسیایی شدنش بالا می رود، شریفی را در همان لحظه اخراج کردند تا جهانیان نشوند که در ایران، حتی یک ترک وجود دارد و نام پرشیا (فارس) برای ایران جاوید بماند که ما ترک ها (تراکتوری ها) نخواهیم گذاشت:
فدراسیون ایران *** دشمن آذربایجان

یک دوست فارس چهارشنبه 30 شهریور 1390 ساعت 21:47

سلام دوستان
ممکنه با دلیل ومدرک ومنابع معتبر صحبت کنید

ali سه‌شنبه 15 فروردین 1391 ساعت 18:47

مستند صحبت کنید امار من در اوردی بدرد خودتان میخورد مازندرانی گیلکی و حتی کردی از ریشه فارس هستن ما اکثریتیم اینقد توهم نزنید

دامولا چهارشنبه 30 فروردین 1391 ساعت 12:05

بِپابِچِه جان ایران اصلیتِش فارس بوده تِمُدن ایرانم هِمِدانه که فارسه دیه حرف نزن بینیش سِرِه جات پِتِه پیس (گویش همدانی)
در ضمن هرکی تو همدان ترکی حرف بزنه داهاتی محسوب میشه

ابوالفضل پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1391 ساعت 23:07 http://myphysicway.blogfa.com

با سلام دوستان عزیز
من ترک نیستم اما ترک ها رو بی نهایت دوست دارم و معتقدم واقعا می شه انسانیت رو در رفتار اکثر شون دید .
راجع به آماری هم که دادین نظر خاصی ندارم ، اما ویکی پدیای انگلیسی رو که چک کردم این آمار درست نبود . امیدوارم موفق باشین
ساغ اولا سن
وار اولا سن

آریا چهارشنبه 17 خرداد 1391 ساعت 16:09

کدوم احمقی میگه لری زبانه؟!!!! من لرم. لری لهجه ای هست بر اساس فارسی

؟ یکشنبه 21 خرداد 1391 ساعت 14:06

دامولا/هر کس هم فارسی حرف بزنه افغانی محسوب میشه

یاشاسین ایرانمیز (تورک.کورد.فارس. . . پنج‌شنبه 9 شهریور 1391 ساعت 21:09

خاک تو سر بی غیرتتون دنیا داره پیشرفت می کنه شما بشینین بزنین تو سر هم دیگه دعوای تورک و فارس و کورد راه بندازین واقعا انسان های عقب افتاده ای هستیم!
یه نگاه به آمریکا بنداز! سیاه پوستان (آفریقایی) مختلط . آندرساکسون ها ایالات مرکزی فرانسوی ها ایالات شمالی اسپانیایی ها ایالات جنوبی و مکزیکی ها تو ایالات تکزاز و لاس وگاس و ایالات جنوبی
ببینین چطوری پیشرفت می کنن حالا تو هی بگو هارای هارای من تورکم و من از نسل کوروشم جمع کنین این بند و بساط رو اونی که تو قرن 21 به فکر تجزیه باشه نمی شه گفت آدمه!
همه ی اقوام ایرانی باید با کمک همدیگه و اون پتانسیل هایی که دارن کشور رو رونق بدن نه این که دعوا کنن
ازین خندم می گیره که الان همه تو فکر دهکده جهانین ما تو فکر تجزیه واقعا که!
یاشاسین آنایوردوم ایران . بژِی ایران . زنده باد ایران
من تورکم به تورک بودن و ایرانی بودنم افتخار می کنم

ترک خراسان(شیروانلی) شنبه 27 اردیبهشت 1393 ساعت 13:33

رادیو ترکی خراسان شمالی(موجfm94mhz)و(am873)/هرشب بجز جمع شب ها ساعت 21/30 الی 22/30/خوش حال میشیم صدای ترکزبانان ایران زمین رو در این رادیو بشنویم-منتظر صدای شما ترکزبانان عزیز هستیم-ساغول سز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد