مـــاراغــــا آذربایجانین پارلاق اؤلدوزو

ّبؤ وبلاگدا ماراغا و آذربایجان حاقیندا بیلگیلر بولا بیلیر سینیز

مـــاراغــــا آذربایجانین پارلاق اؤلدوزو

ّبؤ وبلاگدا ماراغا و آذربایجان حاقیندا بیلگیلر بولا بیلیر سینیز

مسائلی که ذهن ما را مشغول می کند!

مسائلی که ذهن ما را مشغول می کند!


شاید برای بعضی این سئوال پیش آمده باشد که حضور ما ترکها در ایران از کجا نشأت می گیرد و
تاریخ پیشینه ما چیست؟ زبان ترکی چگونه زبانی است که اکثر ما قادر به خواندن و نوشتن آن
نیستیم؟ در ایران جمعیت ترکها چقدر است؟ چرا برای ما جوک می سازند و ما را تحقیر میکنند؟
متاسفانه بعضی از ما به این مسائل توجه نداریم و برای این مسائل به دنبال پاسخ نیستیم. حتی
بدتر اینکه بعضی از ما از ترک بودن خود شرمنده ایم و به نحوی قصد انکار آن را داریم! به جای یاد
دادن زبان یا احساس و عاطفه مادری به فرزند خردسال خود، به او زبان رسمی و  فارسی را می
آموزیم! هنگام فارسی صحبت کردن سعی داریم لهجه خود را پنهان کنیم! به جای ترک، خود را
آذری می نامیم! اینها مسائلی هستند که ذهن مارا اشغال می کنند و هنگامی که موفق می
شویم به جواب این سؤالات نزدیک شده و هویت خود را بشناسیم، اگر کنجکاو باشیم از خود
میپرسیم که حقوق ما چیست؟ چرا حقوق ما ضایع شده است؟ و چگونه می توانیم حقوق از
دست رفته خود را پس بگیریم؟
می خوام ادامه بحثو با یه جمله شروع کنم ...((ازماست که بر ماست))..((خود کرده را تدبیر
نیست))
ما خودمون داریم دستی دستی زبونمون رو از بین میبیریم هویت و ملیت مون از از بین میبریم
بعد میگیم دیگر اقوام می خوان زبون ترکی از بین بره .....
تا زمانی که ماها خود تاریخ و تمدن و فرهنگ خودمون و زبونمون رو ندونیم انتظار داریم دیگران بیان
هویت ما رو احیا کنن. تا زمانی که ما ترک زبانان احساس خود کمتر بینی از دیگر اقوام رو از
مخمون خارج نکینم این حالو روزمونه......
چرا باید خانواده های ترک زبان با فرزندانشون فارسی حرف بزنن
تا کی باید دختران و پسرانمون تو دانشگاهها با دوستایه هم زبونشون فارسی حرف بزنن .
تا کی ما ها شرم کنیم که بگیم ماها ترک هستیم .....
من ترکم .. نسل اندر نسل ترکم .. به ترک بودنه خودم افتخار می کنم .....
ای خواهر و برادر ترک من هویت هر ملتی زبان ان ملته . سعی کنیم از این به بعد هویتمون رو
خوب بشناسیم. به ترک بودنه خودمون افتخار کنیم .. به این افتخار کنیم که مرکز بین مللی زبان
شناسان سازمان ملل زبان ترکی رو سومین زبان با قائده دنیا معرفی کرده . باید به این افتخار
کنیم که زبان شناسان دنیا زبان ترکی را یک اعجاز دانسته اند ...
خوب منم با کسایی که فارس هستن و ترکی بلد نیستن فارسی صحبت میکنم ولی با کسایی
که آذری هستن مسلماً مریض که نیستم ترکی صحبت میکنم من حتی با فارسهایی که یه مقدار
ترکی بلد هستن ترکی صحبت میکنم ..
مطالب زیر و هم که یکی فامیلامون بهم گفته بود و براتون می نویسم.. که امیدوارم برای تک
تکمون عبرت آموز باشه..
بنده 2 سال در ترکیه و 2 سال در آلمان زندگی کرده ام.
این حرفم را باور کنید وقتی در آلمان متوجه این شدند که من آذربایجانی ام و ترک زبان هم کارم
ردیف شد و هم وجه اجتماعی ام.
آنجا متوجه شدم که زبان مادری ام سوم زبان زنده و پویای دنیاست که بهترین شعر ها و سروده
ها و موسیقی را در کالبدش نگه داری میکند.
آن زمان بود که به تورک بودنم افتخار کردم و از اینکه با قدمت تاریخی هزاران ساله و فرهنگ و
تمدن فاخر تورک نامیده میشوم به خود بالیدم.
خواهران وبرادران  من باور کنید من که میتوانم به صورت سلیس فارسی و ترکی استانبولی و
کردی وآلمانی ویونانی صحبت کرده وزبانهای انگلیسی و عربی را نیز میتوانم 80% صحبت کنم با
افتخار همه جا از اینکه تورکم وبه زبان تورکی تکلم میکنم یاد میکنم و باعث شده ام که خیلی از
هموطنان فارس زبانمان با اشتیاق فراوان زبان تورکی را از من یاد بگیرند.
ما اینجا حتی اسم بچه هایمان را نیز تورکی گذاشته وبا زبان تورکی با فرزندانمان صحبت میکنیم.
امید به اینکه بدانیم اگر زبان تورکی برای بعضی از همشهریانمان کلاس است بدانند که زبان
تورکی برای کل دنیا کلاس است و من این را از روی تعصب بیان نمیکنم بلکه حقیقت موجود در دنیا
این را نمایان می سازد.
و در آخر یک مصرع از شهریار برای همه خواهران و برادران  آذربایجانی ام:


ایگیت اَمَک ایتیر مَز

iğit əmək itirməz

یاشاسین تورک دیلیمیز
yaşasin türk dilimiz

یاشاسین آذربایجانمیز

yaşasin azərbaycanimiz

نظرات 11 + ارسال نظر
ماراغا هارایی جمعه 27 اسفند 1389 ساعت 11:05

سلام بئی
من سنین کیمین ماراغانین آزاد اینسان لارینا مدیونام
چوخ تشکور الیرم
نوروز بایرامینیز قوتلو اولسون

سلام منیم عزیز وطن داشیم
سنونده ینی ایلین کوتلو (مبارک)اولسون
و بوتون ترک خالقینا یازین گلیشین تبریک دییرم

من بو سوزلری بوتون آذربایجان و تورک دیلین سوونلر طرفیندن یازمیشام
گلئجک .......

khatereh چهارشنبه 17 فروردین 1390 ساعت 04:39 http://maravia88.blogfa.com

chox gozel yazmisuz,mende maraghamiza soz yazmisham,bilozu gozlurem

ماراغا هاریی چهارشنبه 17 فروردین 1390 ساعت 13:04

اورمو گولو قوریاراق

یونیس پنج‌شنبه 18 فروردین 1390 ساعت 11:49 http://yashil-yaz.blogfa.com

یاخشی یازیبسان یورولما

تورکون دیلی تک سئوگیلی ایستکلی دیل اولماز

ایکی تورکو شعریله یئنیلندیم
یولونو گوزله ییرم!

hadi یکشنبه 11 اردیبهشت 1390 ساعت 22:42 http://www.azarbaijan-maragheh

سلام و یورولمیاسان
منیم وبلاگیما باش چکون

riza سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1390 ساعت 19:35

yaşasin botov azərbaycanimiz



arta دوشنبه 30 خرداد 1390 ساعت 12:58

بنام خدا
سلام هم وطنان عزیز.
من ازهمه آنهایی که آذربایجان را دوست دارند خواهش میکنم اتحاد داشته باشند.الان چند مسئله مهم وجود دارد که اگر رسیدگی نکنیم تضمینی برای آینده بهتر نداریم
.1:کردها در حال پیشروی به سمت شهر های ما هستند و ما نباید شهرهای
باقیمانده مان را تسلیم کردها کنیم وگرنه کردها همان بلایی را سرمان خواهند
آورد که ارامنه سر مردم قره باغ آوردند شاید هم بدتر.
خواهش میکنم از کردها هیچ چیزی نخرید حتی اگر قیمتش خیلی مناسب باشد همه این پولهایی که در اثر خریدهای ما از
کردها خرج میشود روزی اسلحه ای خواهد شد روی سر ناموسمان
.در حد امکان به شهر هایمان که دراشغال کردها هستند کمک کنیم و به فکر آزاد سازی آنهاباشیم.
و همه اینها در زیر سایه اتحاد میباشد.عزیزان مطلقا زمین و ملک به کردها نفروشید و اگر دیدید یکی از همشهریهایمان در مقابل برق پولهای قاچاقچیان کرد وسوسه می شود و قصد دارد زمین یا ملکی را به آنها بفروشد .پول جمع کنیم و آن ملک را خودمان ازش بخریم. خصوصا در شهر های نیمه کرد شده.این مساله در مورد جنوب و جنوب شرق و شرق آذربایجان هم صدق می کند فارس و کرد و ارمنی برای داشته هایمان دندان تیز کرده اند و تا حدود زیادی هم موفق بوده اند..
2:اصل و نصب و زبان و فرهنگ ما در حال فراموشی است و ما باید جلوی این روند را بگیریم.تنها راه اتحاد است.تک تک ما میتوانیم در خانه مان مدرسه به زبان ترکی داشته باشیم و معلمش والدین و شاگردانش فرزندان باشند.و با این کار مقدمات ایجاد مدارس به زبان خودمان را فراهم کرده ایم.

arta دوشنبه 30 خرداد 1390 ساعت 12:59

بخش دوم
3:هرگز دیگر شهر های آذربایجان را به تمسخر نگیریم.
4:همه اس ام اس هایمان را به زبان خودمان بنویسیم.
5:به زبان آذربایجانی اصیل حرف بزنیم.
6:به افرادی که در حال تفرقه افکنی هستند توجه نکنید ما همه متحد و دوستیم.
7.برای شناساندن قره باغ به سایر هم وطنان بیشتر تلاش کنیم و آن مساله را به نفع برادران مسلمانمان ختم به خیر کنیم.
8.با جدیت در تحصیل علم و رسیدن به مدارج بالا در جهت آبادانی آذربایجانمان و سر افرازی مان بکوشیم.
9.ما باید آذربایجانی مقتصد و صنعتی وشهر هایی تمیز با مردمانی با تحصیلات بالا تر از متوسط جهانی داشته باشیم (هدف فارسها بی سواد و فقیر ماندن ما است).دشتهایی سرسبز با دریاچه ای پر آب داشته باشیم(تا سال پیش امکانات بار ور سازی ابرها مختص شهر های مرکزی کشور بود که در نتیجه اعتراض مردم عزیز آذربایجان در منطقه ما نیز برای اولین بار بکار گرفته شد). (از هر فرصتی برای احقاق حقمقمان استفاده کنیم)
10. خوشبختی خود را در بد بختی دیگر آذربایجانی ها جستجو نکنیم
ارزش این مطلب به انتشار آن است .لطفا جهت آگاهی تمام آذربایجانی ها این مطلب یا خلاصه ای از آن را در سایتها و وبلاگها وایمیلها ویا شفاهی و... انتشار دهید
در نهایت از اینکه بزبان ترکی نمیتوانم بنویسم شرمنده ام .امیدوارم روزی برسد که کاملا به زبان ترکی مسلط باشیم.
نویسنده علی

مهران یکشنبه 13 شهریور 1390 ساعت 00:10

درود برتمام ترکان که در جای جای عالم زندگی میکنند.

پسری از ترکمن صحرا

میلاد چهارشنبه 21 دی 1390 ساعت 22:29

الله تورکو قوروسون
الله تورکلرین یئرین یوردون قوروسون
یاشاسین تورکون دیلی یاشاسین آزربایجان یاشاسین بوتون تورکلری

علی دوشنبه 8 خرداد 1391 ساعت 12:39

سالهاست مرا مسخره میکند گناهم این است که تورکم

سالهاست که به من توهین میکند گناهم این است که تورکم

سالهاست سوژه ی خنده ی او قرار گرفتم گناهم این است تورکم

سالهاست از تحصیل به زبان مادریم محرومم گناهم این است که تورکم

سالهاست که شاعرانی همچون فردوسی تورک ستیز را به من تبلیغ میکنند گناهم این است که تورکم

سالهاست که تاریخش را بر من تحمیل میکند گناهم این است که تورکم

سالهاست که هرگونه تحقیر ها را میشنوم و حق دفاع از خودم را ندارم چون تهمت "پان و تجزیه طلب "را برمن میزنند گناهم این است که تورکم

سالهاست گناهم این است که تورکم

چه گناه بزرگی مرتکب شده ام

خدایا یعنی تو مرا می بخشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد